Mit főzzek ma gluténmentesen? - Blog

Milyen az igazi olasz tiramisu?

2019. május 08. - Zsuzsi receptjei

youtube_cover_tiramisu_zsuzsi_receptjei.jpg

Olyan olasz desszert a tiramisu, aminek kevesen tudnak ellenállni, főleg azok nem, akik szeretik a kávét. Ráadásul ez is egy olyan étel, amit gluténmentesen is könnyedén el lehet készíteni, csak a babapiskótát kell gluténmentesre cserélni.

A fenti kép hosszas kutatómunka után készült el, mert miután januárban megcsináltam a gluténmentes tiramisu tortám kiderült, hogy az nem igazi olasz tiramisu.

Történt ugyanis, hogy amikor elvittem a tortát a házibuliba, mind a hat olasz barátunk egyöntetűen úgy vélekedett róla, hogy ez nem tiramisu. Egyikük azt hitte ez egy pizza. :DDD

View this post on Instagram

A post shared by Mit főzzek ma gluténmentesen? (@zsuzsireceptjei) on

Azt mondták, bár a recept jó, nem így kell kinézzen. Fejüket csóválták, és mondták, hogy no, no, no. Aztán azzal a jellegzetes kézmozdulattal elmagyarázták (mindannyian egyszerre), hogy az igazi olasz tiramisunak jobban szét kellene folynia és több rétegének kell lenni. 

Örültem, a neki, hogy elmondták a véleményüket, mert azt éreztem segíteni szeretnének, hogy tovább tudjak fejlődni. Hiszek abban, hogy minden egyes embertől, aki szembe jön az utcán tudok tanulni valamit. Még akkor ott a buliban elhatároztam, hogy újra megcsinálom a tiramisut. Marco, a házigazda megmutatta, milyen a ti·ra·mi·sù szerinte vagy ahogy az egyik ismerősöm mondja a TimiSamu.

Biztos ami biztos azért elmentünk (itt Angliában) egy kis tradicionálisnak mondott olasz étterembe is, hogy megnézzük mégis szerintük milyen az igazi olasz tiramisu. Elég jó értékelése volt a helynek, sokan írták, hogy olyan a hely mintha Olaszországban lennénk. Amikor kihozta a pincér egyből megörültem, mert a tiramisu hasonlított arra, amit először készítettem el, nem volt réteges ez sem. Azt éreztem, azért az enyém se olyan rossz, ha egy ilyen autentikus helyen így adják ki. Sőt, itt még vanília fagyit is tettek a tiramisu mellé, amit soha sem tapasztaltam még máshol. Bár egy kicsit el is bizonytalanodtam, hogy akkor valójában, milyen is ez a desszert.

zsuzsi_receptjei_angol_tiramisu.jpg

Pár héttel később elmentünk egy másik olasz étterembe, ahol meg így nézett ki a tiramisu.

zsuzsi_receptjei_windsor_tiramisu.jpg

Ezután úgy éreztem még tovább kell kutatnom, milyen az igazi olasz tiramisu, és hirtelen eszembe jutott, hogy a barátnőmék épp Olaszországban nyaralnak. Gyors üzenetváltás után kaptam is egy képet valahonnan Pisa környékéről egy csodálatos süteményről.

zsuzsi_receptjei_tiramisu_pisa.jpg

Így most már egyre jobban körvonalazódott bennem, hogy akkor milyennek is kéne lennie az igazi olasz tiramisunak. Azonban mielőtt nekivágtam volna a sütésnek keresgéltem a neten egy kicsit.  A Wikipédia szerint a tiramisu az észak keleti olasz régióban található Veneto esetleg Friuli-Venezia Giulia megyéből származik, de egyes források szerint délebbről Sienából.  A neve azt jelenti, hogy „dobj fel” mert a benne lévő kávé és kakaó koffeint tartalma felpörgeti az emberi szervezetet. Megtudtam, hogy hagyományosan

  • babapiskóta vagy vékony kis piskóta lap a tésztája
  • a piskóta lapok kávéba vannak forgatva
  • mascarpone sajt és tojás a krémnek az alapja
  • kakaópor van a tetején
  • réteges
  • nem kell bele se tojásfehérje se alkohol
  • a tetejére díszítésnek tesznek kis gömböket, csepp alakú formákat a krémből
  • egy tálba teszik, amiből ki lehet kanalazni

Ezek alapján elkészítettem A TIRAMISUT, ami a legtöbb feltételnek megfelel a fentiekből.

zsuzsi_receptjei_tiramisu_glutenmentes_tal.jpg

Szuper, kész, most mondhattam volna, hogy juhéé, már tudom, hogyan kell csinálni igazi olasz tiramisut, de mégsem voltam elégedett.  Mert bár az íze jó volt, nekem nem tetszett. Nem akartam ezzel várni a vendégeimet, mert nem lehet szépen kitálalni. A torta formás "pizza" nekem jobban tetszett. Ezért aztán nekiálltam és elkészíttettem a tiramisu tortát Zsuzsi módra.

Pisa nagy vonalakban valahol Velence és Siena között van (ahonnan ugye származik a tiramisu) ezért azt gondoltam a kapott kép az, ami legautentikusabb és abból indultam ki.  Marcoé is hasonló, így biztos voltam benne, hogy jó lesz az irány. A gluténmentes piskótát én magam sütöttem és bár tudom, hogy nem kellene, én beletettem a tojásfehérjét is a krémbe, mert nem akarom kidobni. Nézzétek meg a videót ahogy elkészítem, 

A receptet itt találjátok, szerintem így hagyományos, finom és szépen tálalható. Én elégedett vagyok és erre Marco is azt mondta, hogy na igen, ez már tiramisu.

Tipp: Fahéjjal még meg lehet kicsit bolondítani a krémet is, meg a tetejét is.

Annak, aki este nassolna, de nem akar felpörögni a kávétól javaslom a misu félék csoportjába tartozó málnamisut. Ebbe se kávé, se kakaó, se mascarpone, mégis isteni.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsuzsireceptjei.blog.hu/api/trackback/id/tr5614719305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása